Mediul virtual și rolul Comisiei Europene
În Europa, odată cu unele dintre cele mai recente decizii ale Comisiei Europene, atenția se îndreaptă inevitabil și asupra produselor comercializate pe scară largă prin intermediul platformelor online. Semnele de întrebare legate uneori de respectarea standardelor de siguranță ale consumatorilor, a cerințelor privind plata taxelor și a obligațiilor de mediu au determinat conștientizarea unor aspecte ce se cer clarificate.
Mărul discordiei este reprezentat în principal de Răspunderea Extinsă a Producătorului (EPR), proiect lansat în 1994 de către OCDE și transformat între timp într-o abordare politică prin care producătorii au o responsabilitate semnificativă, atât financiară, cât și fizică, pentru tratarea sau eliminarea produselor post-consum. Atunci când acest proiect a fost inițiat, majoritatea produselor en detail se vindeau local. Din 2014 până în 2017 însă, a fost înregistrată o creștere a comerțului online cu peste 60% în 8 economii majore ale UE, iar acest lucru a influențat și dinamica pieței și aplicarea recomandărilor.
Soluții pentru comerțul la distanță
Încă de acum 20 de ani, în faza de proiectare a produselor era încurajată găsirea unor soluții care să reducă impactul asupra mediului și se recomanda acceptarea produselor returnate și a deșeurilor rezultate după ce produsele nu mai sunt folosite. Deși pe parcursul anilor s-a reușit interzicerea produselor nocive atât pentru planetă, cât și pentru om, mediul online reprezintă încă un spațiu în curs de reglementare, cu numeroase îmbunătățiri posibile.
Special pentru a veni în întâmpinarea problemelor ridicate de comerțul la distanță, Regulamentul (UE) nr. 1194/2012 al Comisiei din 12 decembrie 2012 specifică faptul că “cerințele de proiectare ecologică obligatorii sunt aplicabile produselor introduse pe piața Uniunii, indiferent de locul unde sunt instalate sau utilizate; ca atare, astfel de cerințe nu pot fi condiționate de modul de utilizare a produsului.” Acest regulament privește cerințele de proiectare ecologică pentru lămpile direcționale, lămpile cu diode electroluminescente și echipamentele aferente.
Studii recente și aspecte de îmbunătățit
Studii recente arată că multe produse vândute pe piața online prezintă riscuri grave de siguranță electrică: 54% din uneltele electrice, 76% din becurile cu LED-uri și 88% din ceasurile fitness sunt neconforme. Problema este cu atât mai importantă cu cât comenzile online acoperă deja 20-30% din piață, iar evitarea costurilor de colectare și de reciclare afectează echilibrul pieței și pune presiune pe producătorii care respectă recomandările.
În mod corect, putem considera că responsabilitatea este în egală măsură de ambele părți: siguranța produselor și informarea sunt așteptate atât din partea producătorilor, cât și din partea consumatorilor. Un preț puțin mai mare nu ar trebui să sperie pe nimeni, ci dimpotrivă: alegerea unor produse cu eficiență energetică va reduce factura de energie în fiecare lună.